The jungle Villa Tunari - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Evita Beeftink - WaarBenJij.nu The jungle Villa Tunari - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Evita Beeftink - WaarBenJij.nu

The jungle Villa Tunari

Blijf op de hoogte en volg Evita

02 Augustus 2014 | Bolivia, Cochabamba

Gisteren zijn we naar de jungle geweest, wat was dat pittig!
Het was een hele ervaring.
We vertrokken om 6.00 met de bus, we moesten 4 uur reizen om daar aan te komen.
Onderweg hebben we heel veel gezien: Soort van sloppenwijken, huizen die gebouwd zijn van modder, een hele mooie zonsopgang, veel straathonden enzovoort.
Aan de lange weg stonden veel winkeltjes naast elkaar en ze verkochten bijna allemaal het zelfde.
Toen we aankwamen in de Jungle werden we ergens afgezet met onze gidsen , die we onderweg hadden opgepikt, en zij hebben ons de hele weg begeleid. Er was er één bij die vanaf zijn 15e is mee gelopen om te kijken hoe het is e.d. en bij ons was het zijn eerste keer. Hij deed het erg goed voor een eerste keer, hij was wel wat moe maar dat waren wij ook dus dat kwam goed uit. Haha.
Hij liep vaak bij me omdat ik nogal last van m'n rug had en ik ben weer 2 keer door m'n enkel gezakt...... Auw.
Gelukkig ging het later weer wat beter.
De heenweg gingen we dwars door de jungle heen en op een gegeven moment werd er heel hard geroepen: 'Snel, ga terug! NU !!' dus wij allemaal snel terug, ik dacht: 'SHIT, een beer' en m'n hart ging tekeer.
Toen werd er geroepen dat er apen waren, maar later bleek dat het vliegen waren. We dachten: 'HUH? Vliegen'
Maar het waren vliegen die naar kunnen steken, onze gids was gestoken op zijn hoofd en Melissa in haar vinger en Steven ook op zijn hoofd (volgens mij)
De gids ging met zijn hak mes de planten aan de kant hakken en raakte daarbij een boom met een soort van nest van deze beesten. Deze vlogen dus alle kanten op.
Uiteindelijk, na een paar minuten stil te hebben gestaan, gingen we weer verder; we kwamen bij de watervallen.
Heel mooi!
Hier konden we vanaf de rotsen springen, de meesten hebben dit gedaan! Ik niet, ik dacht dat ik hier misschien wel spijt van zou krijgen maar dat is tot nu toe nog niet zo.
Daarna gingen we relaxen in en bij het water (een soort meertje) en daar hebben we gegeten en gedronken, vanaf daar konden we ook gaan abseilen. Ik heb erg getwijfeld of ik dat zou gaan doen of niet maar dit heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik keek naar beneden en dacht: 'Nee, het is toch best hoog' maar ook vanwege mijn enkel.
Gelukkig kon ik hier in het water eindelijk plassen, want onderweg waren we gestopt bij een toilet.... Een grond toilet (!!!) Dit lukt mij dus nooit, toen we in de jungle aankwamen gingen de meiden achter het hutje plassen, ook hier lukte het niet. Het is zo onnatuurlijk. Haha.
Gelukkig zweette we ook veel zodat we minder hoefden te plassen. Hihi
Samen met Emma, Maartje, Colien, papa en de gids zijn we over het land terug gegaan. De rest van de groep ging door de rivier.
Ik ben blij dat we over het land zijn gegaan. We waren met een klein groepje en hadden ongeveer het zelfde tempo, de nieuwe gids was ook best moe dus dat kwam goed uit.
Het was heel relaxed.
We hebben veel apen, vogels en grote vlinders gezien. Heel indrukwekkend, de schepping van God!

Op de heenweg liepen we langs een huisje waar een oude man van 70 woont. Hij was niet thuis dus liepen we verder.
De terug weg was hij wel thuis. We mochten foto's maken en hebben met hem geklets. Hij had van die coca bladen in zijn mond, ik stond naast hem toen we de foto gingen maken en hij spuugde in mijn gezicht.. IEL !!

We kwamen ongeveer gelijk aan met de groep die door het water gingen en samen liepen we nog 5 a 10 minuten verder. De mannen gingen zich omkleden bij de bus en de vrouwen gingen in het restaurant omkleden. Dit was niet veel beter, het stonk en was heel klein.
Op de terug weg hadden Albert en ik erg veel zin in chocolade dus dit gingen we kopen toen we stil stonden om te plassen.
Eerst hoefden we 10 bolivianos te betalen maar later kwam er een andere vrouw bij en die zei dat we 20 bolivianos moesten betalen, dus we wilden ons geld terug en zijn naar de buurvrouw gegaan, hier was het 15 BS.. Dus de keuze was snel gemaakt.

Geprobeerd te slapen in de bus, we sliepen heel ligt en ik droomde dat ik van een steen afgleed. Heel raar. Haha
Toen we thuis kwamen gingen we, Maartje en ik, douchen want de rest gingen allemaal de volgende morgen douchen, dus hadden we kans op een koude douche of helemaal niet douchen. Nu hebben we lekker warm gedoucht. :)

xxx

  • 04 Augustus 2014 - 08:32

    Tiemen:

    Hola Evita,

    Bedankt voor je (uitgebreide) verslag van een bijzondere reis!
    Hopelijk gaat het al wat beter met je blessure en heb je er niet al teveel last van de komende dagen.

    Tijdens het lezen moest ik regelmatig lachen, je schrijft heel beeldend en als ik dan de oude, spuwende man voor me zie met aan de andere kant jou... kan ik een lach niet onderdrukken ;)

    De reis naar de Chapare vond ik zelf erg indrukwekkend en misschien nog wel mooier dan Vila Tunari zelf.. Gods schepping is zo mooi ondanks wat wij als mensen ervan gemaakt hebben. Om dit zo eens te mogen en kunnen zien is best bijzonder zo 10.000 km van huis.

    Geniet nog van de komende week en heeeeeeeeeeeeeel veel zegen en succes gewenst en gebeden. Knuffel de kids maar veel, jullie doen echt super top werk voor ze!!

    Chau!

    Tiemen

  • 04 Augustus 2014 - 09:03

    Annet:

    Ha ha ha, je sloeg je handen aan je hart vd schrik?
    Leuk verslag, jammer van je rug en enkel, maar dat was te verwachten niet waar. Fijn dat je het toch mee hebt gemaakt!
    Volgende keer maar een plasgootje meenemen :)

  • 04 Augustus 2014 - 14:20

    Kees:

    Zo te lezen hebben jullie heel wat meegemaakt en ik wacht op de volgende blog.

  • 07 Augustus 2014 - 07:37

    Sanne:

    Geweldig reisverslag, bedankt!
    En sterke met je enkel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evita

Samen met 15 anderen begin ik op 26 juli mijn reis naar Cochabamba in Bolivia. Hier gaan wij vrijwilligerswerk doen; Weeshuizen opknappen o.a. schilderen, wc of douches opknappen e.d.

Actief sinds 22 Juli 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 9054

Voorgaande reizen:

26 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: