Ola - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Evita Beeftink - WaarBenJij.nu Ola - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Evita Beeftink - WaarBenJij.nu

Ola

Blijf op de hoogte en volg Evita

29 Juli 2014 | Bolivia, Cochabamba

Ola beste lezers,

Allereerst, wat een ontzettende lieve en leuke berichtjes van jullie. Dit vind ik erg leuk!!! :)

Vandaag was een hele leuke en bijzondere dag, wat heb ik veel geknuffeld, gekust, gespeeld en gekeken.
Vanmorgen werden we om 08.00 verwacht aan het ontbijt en we vertrokken om 8.30 uur met onze bus (de groene bus, deze rijd ons overal naar toe) naar de weeshuizen.

Toen we aankwamen in het eerste weeshuis waar de baby's waren, werden we naar boven begeleid, de kinderen waren aan het spelen op de slaapkamer want er werd schoongemaakt, toen de werkneemsters door hadden dat wij daar waren deed ze de deur open en kregen we bijna allemaal een kind in onze armen gedrukt, we begrepen eerst niet helemaal wat de bedoeling was, maar met veel gebaren werd ons duidelijk dat we met de kinderen naar de speelkamer moesten om daar met hen te spelen. De kinderen moesten erg wennen en toonden geen emotie, erg apart.
Toen we een tijdje op de speelkamer waren kwamen ze los, alles werd uit de kast getrokken (letterlijk!!) Het was een vloer bezaaid met speelgoed.

De meiden met de baby's spelen en de mannen gingen de katoenen luiers vouwen, haha.

De baby's gingen naar bed en werden gewoon met hun kleding aan in bed gelegd, met capuchons e.d. (Dit zou in NL echt niet gebeuren)
ze kregen de fles en deze dronken ze zelf op.. Makkelijk!
De overige kinderen die niet naar bed gingen, gingen samen met ons naar buiten om fruit te eten, erg gezellig! :)
Toen kregen we uitleg van Jennifer (eigenaresse van het weeshuis) over hoe het is ontstaan maar ook over de cultuur hier in Bolivia, de do's en dont's.

Toen gingen we naar de school waar de oudere jongens en meisjes op zitten, we hebben hen opgehaald. Ze vonden het ontzettend leuk dat wij hen op kwamen halen.
Toen we aankwamen heb ik Elena geholpen met de lunch maken.

MIJN BATTERIJ VAN LAPTOP IS BIJNA LEEG, IK MAAK HET LATER AF!!!

Zo, de laptop is weer vol.

De lunch.... Ik heb een hele kip ontleed... BAH, dat was best vies maar wel weer een ervaring rijker.
Er was een soort van Mi gemaakt, rijst, patat en de kip. Samen met Elena, Papa en Albert hebben we de bordjes klaar gemaakt voor de kinderen. Wat kunnen zij veel eten zeg!
Na de lunch zijn we naar buiten gegaan en hebben we met ballonnen gespeeld, geschommeld en veel geknuffeld.

Ook zijn de schoenen en cadeautjes verdeeld. Ze waren hier erg blij mee en de kinderen waren erg blij met de schoenen, vol trots lieten ze dit zien op de foto´s.

Daarna zijn we naar het huis gegaan waar we morgen gaan schilderen, klussen e.d. dit huis is van een man en daar mogen de meisjes heen.
Hier heb ik erg veel zin in. Volgende week maandag wordt er ook verhuisd, dus dat is helemaal leuk want dan hebben we er voor gezorgd dat het huis ook af is en dat ze er in kunnen!

Van de buitenkant ziet alles er erg mooi uit, maar zodra je binnen bent zie je de krakkemikigheden (schrijf je dat zo?)
Bedden zijn oud en vallen bijna uit elkaar, kasten net zo, barsten in de muren, wastafels die lekken, geen wc papier door het toilet, koude douches enzovoort.

Het is nu 21.39 en we gaan zo lekker naar bed want morgen moeten we om 7.30 uur aan het ontbijt!

Zaterdag gaan we de jungel in, dit wordt een erg lange dag want we moeten om 5.00 weg en komen 's avond rond 00.00 uur weer thuis!

Nou, welterusten al denk ik dat het voor jullie goedemorgen/middag of avond is.

Doeeei!! xxx

PS: Tiemen, lang genoeg?

Kor: Ik mis je!

Mam: Vermaak je je nog een beetje? :)


  • 29 Juli 2014 - 06:42

    Alma:

    Wat een leuk geschreven stuk. Dat wordt weer huilen als jullie weggaan maar dat duurt nog even. Ik vermaak me wel, vandaag werken, vanavond eten bij annet, die heeft gisteren bij mij gegeten. Werkse vandaag en succes met alles

  • 29 Juli 2014 - 08:36

    Op, Oma:


    Erg leuk om wat van jullie te horen(lezen) Wat veel indrukken op de eerste dag.
    Veel succes en we kijken uit naar je volgende bericht.
    liefs, opa en oma.

  • 29 Juli 2014 - 10:54

    Tiemen:

    Buenos días,

    Mooi lang verhaal Evita, super. Ik hou van lezen en iedere morgen kijk ik als eerste in mijn mailbox of er blogs zijn geplaatst. Deze ochtend werd ik niet teleurgesteld ;).

    Top dat jullie zo'n indrukwekkende dag hebben mogen meemaken, nu krijgt de vele voorbereiding een gezicht en weet je weer waar je het voor gedaan hebt en doet!
    Het apathische van de kinderen is wel voor te stellen: hup in de handen van een blanke gringa die je knuffelt.., die stinkt (in hun beleving) en van alles van je wil. Maar eenmaal ontdooit laten ze je hart smelten en als ik het zo lees is het al aardig aan het smelten..

    Bedankt voor het delen van alle indrukken en blijf (lange) bloggen posten, ik kijk ernaar uit!!

    Tiemen

  • 29 Juli 2014 - 12:07

    Hans Oom ;-):

    Goed bezig en leuk geschreven!
    Ook ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    En ik ben heel benieuwd hoe jullie het zaterdag in de jungle hebben.

    Groet'n uut Zwolle!

  • 29 Juli 2014 - 15:05

    Ingeborg:

    Hoi evita en de rest.

    ook ik vind het prachtig om de verhalen telezen van jullie beleving in Bolivia.
    kreeg dan ook kippenvel momentje bij het zien van de foto's.
    kiara vind het ook mooi om telezen. En de kindjes zooo schattig. Weten dat zij ook een klein steentje bij gedragen heeft aan de geld in zameling hihi.

    Groetjes kiara & inge.

    ps ben zeker nieuwschierrig naar het jungle verhaal hihi.

  • 29 Juli 2014 - 20:51

    Ineke:

    Mooi verhaal en door de foto's een beetje een idee krijgen hoe het daar is.
    Liefs van Ineke

  • 30 Juli 2014 - 10:27

    Jennieke:

    Wauw Eviet!
    De foto's spreken bijna nog meer dan je woorden! Zo mooi om te zien hoe blij jullie zelf lijken te worden van de kinderen en volgens mij maken jullie de kinderen ook enorm blij met jullie aanwezigheid en aandacht!

    Keep on the good work!

    Liefs,
    Jennieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evita

Samen met 15 anderen begin ik op 26 juli mijn reis naar Cochabamba in Bolivia. Hier gaan wij vrijwilligerswerk doen; Weeshuizen opknappen o.a. schilderen, wc of douches opknappen e.d.

Actief sinds 22 Juli 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 9046

Voorgaande reizen:

26 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: